donderdag 24 april 2014

Vergeet-mij-nietjes

Er zijn twee soorten vergeet-mij-nietjes: Brunnera en Myosotis.
Brunnera heeft grote donkergroene ronde tot hartvormige bladeren waaruit de blauwe bloempjes in luchtige trosjes op dunne steeltjes omhoog steken.
Myosotis is met zijn smalle blaadjes en lage bloemetjes kleiner, maar veel minder bescheiden. Ze zaaien zich uit als gekken en voor je het weet staat heel je tuin ermee vol.
Fantastisch vind ik dat!

Brunnera bloeit iets eerder dan myosotis, de overlap vindt op dit moment plaats. Houd je echt zielsveel van vergeet-mij-nietjes en wil je er maanden van kunnen genieten, plant ze dan vlakbij elkaar. Het blad is weliswaar volkomen anders maar de blauwe bloemetjes zullen je lange tijd bekoren.

Met de kleur blauw heb ik een soort haat-liefde verhouding. Er zijn blauwtinten waar ik gillend voor wegren, "petrol" en "aqua" bijvoorbeeld. Of kobalt.


Maar gelukkig bestaat de blauwfamilie uit vele leden en als je me de kleur van vergeet-mij-nietjes voorschotelt word ik onmiddellijk week van binnen. Prachtig vind ik dat!

Daarom heb ik vanmorgen, nadat het zonnetje was doorgebroken, een heleboel foto's gemaakt van de vergeet-mij-nietjes in mijn tuin.
Ik zal erbij zeggen dat alleen de brunnera in mijn dochters tuin gekocht is. De overige zijn zonder mijn inmenging verschenen. Ik herinner me een klein toefje dat met een hortensia meeverhuisd is uit de oude tuin. De rest ging vanzelf!

Myosotis tussen de stenen rond de vijver

Nog meer toefjes Myosotis

Prachtig bloemetje van dichtbij!

Ze groeien tussen de stoeptegels

En als ze niet zo veel licht krijgen blijven ze roze!

Maar de meeste zijn toch intens blauw

Met het toefje onder de voet van de hortensia is het allemaal begonnen. Kijk eens hoe veel het nu al is!

Ze groeien tussen het vingerhoedskruid en de viooltjes

Zomaar ergens in een border langs het pad

En hier een heel kleintje, net nieuw

Het hangt heel leuk over de rand van het pad

En groeit zelfs tussen het grind van het pad zelf

Ze zijn zo mooi, die kleine blauwe bloemetjes.

Een hele grote toef in de zijtuin

Mooi hè

Deze tussen het lievevrouwenbedstro is echt extreem blauw

Een klein toefje tussen de tegels van het terras
Dit toefje heb ik verplaatst ivm het terrasje dat ik laatst aanlegde en doet het goed op z'n nieuwe plek
Zoek nu de verschillen: dit is Brunnera

Het duidelijkste verschil zit 'm in het groene blad.

Mooi hè

Is het dan echt alléén maar blauw vandaag?
Nee, want ik besluit toch maar weer met wat foto's van mijn tulpen, die er zo prachtig bij staan en eigenlijk toch wel voor de meeste kleur in de tuin zorgen op dit moment.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten