donderdag 17 juli 2014

De moestuin


Dit voorjaar ging een langgekoesterde wens in vervulling: we zijn onze eigen moestuin begonnen.
Om te beginnen moesten de kippen een deel van hun ren inleveren. Dat was niet zo erg, want hebben nu 20 m² tot hun beschikking en dat lijkt me meer dan genoeg voor drie kippen. Bovendien kregen ze een splinternieuw hok.  

Onze moestuin ligt op een strook van 9 meter lang en 3 meter breed, tussen de tuin van onze dochter en de nieuwe kippenren. Ongeveer de helft is nog niet in gebruik omdat daar nog een berg stenen ligt voor het (toekomstige) terras, maar afgelopen voorjaar ben ik - na heel, heel veel (vergeefs) wieden en schoffelen, dan eindelijk begonnen met moestuinieren. 
Erwten gezaaid. Broccoli gezaaid, bonen. 
Piepkleine slaplantjes geplant en courgettes, tomaten, paprika's en komkommers.

En langs de randen Oost-Indische kers (wij noemen het oik) omdat die luizen aantrekken en natuurlijk ook omdat het zo leuk staat. 
Ik dacht altijd dat ik groenten kweken niet leuk kon vinden, ik houd immers zo van romantische siertuinen! Wel, dat pakte toch heel anders uit. Ik vind het ontzettend leuk!
De moestuin

Sla met tijdelijk gaas erover omdat de kippen het anders opeten (die mogen soms in de moestuin scharrelen)

Broccoli, links prei

Broccoli

Courgette

Bijna klaar om te oogsten
Tomaten
Erwten

Klaar om te oogsten!

Lekker!

Mijn dochter helpt mee
Langs de randen heb ik oost-indische kers gezaaid. Dat trekt luizen aan (die dan hopelijk wegblijven bij mijn groenten) en bovendien vind ik het leuke planten die nauwelijks zorg nodig hebben. Omdat het niet giftig is heb ik het vooral langs de (lelijke) randen van de kippenren gezaaid. Mocht er eens een blaadje de ren in groeien, dan is dat niet zo kwalijk.
Oost-indische kers langs het gaas van het kippenhok

Een onooglijk hoekje achter in de moestuin gezellig gemaakt met oost-indische kers

Soms is oost-indische kers heel mooi van kleur. Ik vind deze kleur rood mooi!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten