donderdag 25 september 2014

Herfst: rozen en lathyrus

Ik schreef vorige keer over de mist en de spinnenwebben, maar de week ervoor was het ongewoon warm geweest, oudewijvenzomer heet dat verschijnsel, met donderdags zelfs 27 graden! Toch leek het geen zomer; het is vroeg donker, de dagen zijn kort en begonnen koel en nevelig.
Toch zorgde die laatste stuiptrekking van de zomer voor een paar aangename verrassingen: een heleboel planten persten er nog een paar laatste bloemen uit! Wat zag mijn tuin, eerder deze maand nog in verval, er ineens weer vrolijk uit!


Lathyrus in alle mogelijke tinten

Wit met een vleugje roze

En die geur... zo heerlijk

Roze met een vleugje wit

Donkerrood met paars, heel apart!
Deze bordeauxrode vind ik ook zo mooi


Zachtroze is toch de liefste kleur voor lathyrus

Malva stopt ook maar niet met bloeien. Ik houd van deze kleur!

Natuurlijk de goudsbloemen in de zijtuin


Rode zonnehoed

Kijk, de roos "The Fairy" begint weer te bloeien!

Ook Astrantia is opnieuw begonnen door het warme nazomerweer

Slangenkruid langs het pad, wat een mooie kleur blauw vind ik dat

Klimop bloeit en lokt vele vlinders (Atalanta's)

De rode roos bloeit nu voor de derde keer

Rosa "Mary Magdalene" kwam ook weer in bloei

Kijk eens hoe mooi ze is als de bloem open is!
De gele roos staat ook weer in bloei

Ik vind rozen zo mooi, dat het me niet uitmaakt dat ze geel zijn. En de geur van deze rozen is zo heerlijk.

"Katharina Zeimet" probeert het ook nog een keer, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of deze knoppen nog wel open zullen gaan

"Brother Cadfael" maakt ook nieuwe knoppen, maar ook hier ben ik bang dat ze niet meer op tijd open gaan

De witte struikroosjes (van de vorige bewoner) bloeien al maanden zonder ophouden

De roos bij mijn dochter, "Mary Rose:  is ook voor een laatste herfstbloei gegaan

En natuurlijk mijn knalroze roos, die het zo ontzettend naar zijn zin heeft op zijn nieuwe plek in de zijtuin.

Rosa "Miss Alice", schattige kleine rozewitte bloemen. Het struikje kan 90 cm hoog worden.

En zelfs New Dawn, die het slecht doet in de rozenboog, werd door het warme nazomerweer verleid tot bloei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten