donderdag 30 oktober 2014

Geknutsel, lekkernijen en plannen maken voor volgend seizoen

Omdat er momenteel niet veel in de tuin te doen is - of althans, er is meer dan genoeg te doen, maar het weer werkt niet elke dag mee - heb ik geen grote verhalen te plaatsen met tientallen prachtige foto's.


Rommelig en afstervend...

Het tuinpad

Het bankje achter in de tuin
In plaats daarvan een greep uit de dingen waar ik momenteel half en half mee bezig ben. Onvoltooide karweien en werkjes die bij uitstek geschikt zijn voor het naderende winterseizoen.

Zo ben ik afgelopen weekend weer eens met de naaimachine aan de slag gegaan. Aanvankelijk niet voor de gordijnen (dat kwam later, toen ik tot mijn stomme verbazing merkte dat het ding eens deed wat ik wilde en ik van de gelegenheid gebruikmaakte het laatste ontbrekende gordijn voor de achterkamer af te maken), maar voor een lampenkapje.
Heel modern zocht ik de instructies op internet op, en zo begon ik een oud lampenkapje, ooit bij de kringloopwinkel gekocht voor 1 euro, te vermaken tot een mooie lampenkap voor op mijn dochters nachtkastje.
Eerst het kapje tot op het frame kaalmaken

En omdat ik mijn tornmesje kwijt was, ging dat niet van een leien dakje.

Restantje lelijke oude stof zo strak mogelijk om de kap gespannen

Met krijt afgetekend

En weer losgehaald, nu had ik het juiste patroon

Uitgeknipt
Ik vind deze stof zó prachtig! Het is de stof waar ik ook mijn dochters gordijnen van heb gemaakt.
Acht keer het lapje in de juiste vorm uitgeknipt (met ± een centimeter speling rondom)


Toen de grote uitdaging: dit moest aan elkaar genaaid worden!

Natuurlijk werkte mijn naaimachine weer eens niet mee

En gebeurde er weer dit...
Maar, zei mijn moeder laatst: als het niet lukt, gewoon álle draden opnieuw inspannen, vaak helpt dat.

En warempel. Na een paar minuten zat alles keurig aan elkaar.

En kon ik het om het frame spannen.
Nu moet ik het alleen nog vastnaaien, maaar omdat het zo vroeg donker wordt momenteel moest ik daar eerder mee stoppen dan ik van plan was.

De volgende dag besloot ik, nu de naaimachine deed wat ik wilde, het laatste gordijn voor de eetkamer te maken.
Eerst de enorme lap uitgespreid in de woonkamer, om de zomen erin te kunnen spelden. Dat was althans het plan. Want ik heb katten.
Extra lief kijken natuurlijk.

Wat een heerlijk kleedje om op te slapen.

Jagen op de centimeter

En toen kwam Poedie er ook nog eens gezellig bij zitten...
Nou ja, uiteindelijk is het me wel gelukt en heb ik in een middag het gordijn + dubbele plooien weten te maken.

Niet dat ze nu al hangen, want er moet eerst nog gewit en behangen en geverfd worden. Foto's van dat project volgen t.z.t..

Verder heb ik wat van de oogst uit de tuin tot lekkers verwerkt:
Jam gemaakt van de frambozen


Appelcompote gemaakt
Ook ben ik bezig geweest om een bestemming te vinden voor de stapel steentjes die al anderhalf jaar in onze tuin ruimte staat in te nemen.


Eens uitgerekend hoeveel het er eigenlijk waren en toen bleek dat we er ruim voldoende hebben om niet alleen het terras, maar ook het pad naar de voordeur mee te bestraten.

Proefpatroon voor het terras. Dit komt om en om met de bestaande stoeptegels.

Visgraatpatroon uitgeprobeerd voor het pad aan de voorkant.

Of een dubbele visgraat, maar eerlijk gezegd vind ik de enkele visgraat mooier.
En zo vermaak ik me dan dus, wanner er niet zo veel in de tuin te doen valt!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten