woensdag 11 februari 2015

Waar blijven de bloembollen?

Vorig voorjaar vertelde ik nog vol trots dat ik meer dan 600 bollen in mijn tuin had geplant.
Afgelopen herfst heb ik er nog honderden bijgeplant.
Maar... er komt nauwelijks iiets op!

Nu weet ik dat het nog vroeg in het jaar is, het is amper half februari, maar ik vergelijk mijn tuin dan met de andere tuinen in het dorp waar ik tijdens mijn wandelingen langs loop, en daar staan de sneeuwklokjes al vol in bloei, krokussen steken hun kopjes al boven de grond uit en zelfs tulpen en narcissengroen is al tien, vijftien centimeter hoog.

En in mijn tuin?

Eén sneeuwklok!
In de voortuin nog wel.

Goed, ik woon hoog in het dorp, boven op de heuvel, en het kan hier werkelijk kouder zijn dan in het dal - de keren dat ik hier dik ingepakt met sneeuwlaarzen aan in een witte wereld van huis ging en beneden aan de heuvel in modderige regenbuien terecht kwam zijn inmiddels niet meer te tellen - maar dan nog, kan de temperatuur echt zo veel verschil maken dat de bollen uitblijven?

Vandaag heb ik de waterige kou getrotseerd (zonder jas nog wel... brrr!) en ben speciaal voor mijn lezers op zoek gegaan naar tekenen van leven.

Iets onduidelijks in de zijtuin

Hyacinten in de tuin van mijn dochter

Tulpen?

Blauwe druifjes, vorig jaar waren het er véél meer!

Toch nog een sneeuwklok, verscholen onder de taxus

Dit zijn bollen die ik afgelopen herfst heb geplant, die zijn wel al heel groot!

Nog meer bollen van afgelopen herfst, op de voorgrond oudere bollen.


Krokus of ornithogalum, even afwachten, ik weet niet meer wat 't was.

Narcissen in de zijtuin, terwijl hier juist die tientallen donkere tulpen stonden.
Nou, dit is zo'n beetje alles. Waar zijn mijn bollen gebleven? Zijn ze zo geschrokken van de kou dat ze maar liever nog even veilig onder de grond blijven? Of heeft die nare mol, die al mijn borders overhoop graaft, ze om zeep geholpen of verplaatst?

Het wachten is op stijgende temperaturen... dan weten we het zeker.

O, er was wel leven in de tuin hoor! Kijk eens hoe lief, dit is Felix, de kat van de buren, die nauwkeurig in de gaten hield wat ik nou allemaal aan het doen was.
Mijnheer Felix

Ondertussen heb ik een klein beetje vals gespeeld met wat bollen in potten, zoals deze hyacinten, die ik overgehouden had van vorig jaar, toen ze in de woonkamer bloeiden.  Zo ben ik in ieder geval verzekerd van toch nog wat kleur, straks!


In huis ook geprobeerd het wat lente-achtiger te maken, de forsythiatakken die ik binnen heb gezet zijn al uitgekomen:
Klein bosje maar, ik had 'm nogal uitgedund vorig jaar, dus er zat niet veel tak aan.
De appeltakken hebben wat langer nodig, maar de knoppen beginnen al te barsten. Deze staan op mijn kantoor.








1 opmerking:

  1. Je bollen komen nog wel tevoorschijn hoor, ze zullen wellicht later zijn doordat je ze pas afgelopen herfst gepoot hebt.
    Heb juist je blog gevonden en ga je volgen.
    Groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen