maandag 30 maart 2015

Tuin vol beloften

Ik vind de lente altijd de mooiste tijd in het jaar, wat de tuin betreft. Dat het momenteel koud is en heel nat, kan me weinig schelen, de tuin is één en al belofte, en dat is zo heerlijk!

Vrijdag hebben mijn man en ik de nieuwe heg geplant. Natuurlijk had ik verkeerd gerekend en hadden we te veel en tegelijk ook te weinig boompjes besteld. Te veel lage (voor de voortuin) en te weinig hoge (voor de zij/achtertuin). Niet zo erg, bomen staan erom bekend dat ze groeien dus dat probleem lost zich vanzelf wel op.
Is dit alles? Mijn hele nieuwe heg? Twee doosjes?

De boompjes zaten heel strak gebundeld, twintig per doos

En de volgende dag kwamen er nog een paar dozen, dus klopte het uiteindelijk toch!
Wel was het hard aanpoten. Twintig meter heg, negentig boompjes, dat betekende evenzoveel keer door mijn knieën gaan en die arme knieën van mij kunnen dat nou niet bepaald hebben. Ook ben ik nog steeds snel moe dus de laatste paar meter heeft mijn man in zijn eentje moeten doen, terwijl ik me duizelig van ellende aan de hark overeind hield.

Elke twintig centimeter een beukje

En hoe het er nu uit ziet! Kaal dus. Ja, gelukkig is weer te zien waar onze tuin ophoudt, maar daar is ook alles mee gezegd. De beukjes zijn nog jong en bladerloos, dus als ik aan de eettafel zit kijk ik nog steeds tot aan het einde van de straat...

Iets anders waar ik nu aan moet wennen is dat onze tuin van twee kanten mooi moet zijn. Omdat de vorige haag zo dicht was, was het niet zo belangrijk hoe mijn bloembedden en planten er van de achterkant uit zagen. Maar nu ligt alles open en bloot in beeld, daar wacht mij dus nog een schone (en welkome) taak.

Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen hier nog niet echt iets in zien


Ik denk dat de meeste voorbijgangers bij het aanschouwen van onze tuin niets anders zien dan een rommelige, kale vlakte. Heel anders dan de aangeharkte tuinen met groenblijvers en gemillimeterd gras die hier de norm zijn. Sommige mensen zijn zelfs zo brutaal dit hardop aan ons mede te delen en er hun afschuw over uit te spreken. Dat soort mensen, denk ik dan altijd maar, ontbreekt het aan fantasie.

Want ik zie helemaal geen kale vlakte: je kunt ook proberen te zien wat het gaat worden. Minuscule plantjes, kleine groene puntjes die uit de aarde omhoog steken, prille blaadjes die nog in elkaar gevouwen het lentelicht verwelkomen;  in alles wat je ziet, zie je dan de hele plant, zijn prachtige bloei en hoe schitterend het er over een paar maanden uit zal zien.

Zaterdagmorgen was het tussen alle Maartse buiten door prachtig weer (dat duurde tot een uur of half elf, toen trok het dicht en sindsdien is het niet meer droog geweest) en toen ben ik gauw de tuin in gegaan om wat foto's te maken van al die wondertjes die zich aan het ontvouwen zijn!

Kijk eens hoe roos "A Shropshire Lad" al aan het uitlopen is!

De prille belofte van een nieuwe Alchemilla

De belofte van weer een hele flinke Nepeta

De belofte van oma's Dicentra

De belofte van mijn blauwe Geranium die de winter goed heeft doorstaan

Aubrieta met rechts ernaast de belofte van witte Muscari

Witte en blauwe hyacinten in een zinken teil

Blauwe druifjes, ik vind dit zo'n prachtige kleur blauw!

De belofte van nog meer hyacinten

Deze belofte is reeds uitgekomen, want narcisjes bloeien altijd op mijn verjaardag

Viooltjes in een mooie gietijzeren pot bij het tuinhuis

De belofte van een heleboel lievevrouwebedstro

En van de hoge primula's waarvan ik niet had verwacht dat ze dit jaar weer zouden opkomen

De belofte van een boel tulpen onder de appelboom, ik weet niet meer welke kleuren dus dat wordt een verrassing!

Dat leuke witte spul waarvan ik de naam niet ken, het bloeit altijd heel vroeg in het voorjaar

Een narcis die door zijn heldere kleur een schaduwhoekje opvrolijkt. Ernaast komen nog hyacinten op.

De mooie dubbele blauwe druifjes

Natuurlijk is er nog véél meer en als ik foto's van vorig jaar kijk kan ik gewoon niet geloven hoe snel het in de komende weken kan gaan. Je knippert met je ogen en ineens staat je tuin vol bloemen!
Hoewel het deze week niet zo'n vaart zal lopen met groeien, storm en regen, zelfs natte sneeuw wordt er voorspeld!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten