maandag 20 april 2015

Viooltjes

Het is viooltjestijd!
En laten viooltjes nu in de top 5 van mijn favoriete bloemen staan! (De andere vier zijn Hortensia's, Rozen, Vingerhoedskruid en Clematis). Bosviooltjes, hoornviooltjes, gewone gekochte of uitgezaaide viooltjes, ik vind ze allemaal even lief en mooi.
Puur genieten dus voor mij, en daarom ga ik mijn lieve lezers nu overladen met foto's van viooltjes.

Dit vind ik zo'n mooie kleur

Maar dit ook!

Ze groeien langs randjes

Zomaar ergens tussen de planten

Naast een steen

Tussen het vingerhoedskruid

En tussen daslook

Tussen tulpen

Of zomaar alleen

Met zijn allen, terwijl vanuit de schaduw een blauwe toekijkt

Gebroederlijk naast een zaailing van een gekocht viooltje

In lieve bolletjes

En de zaailingen hebben vaak de mooiste kleuren

Ze groeien tussen het grind

Of helemaal alleen in de border

Langs een randje mos

En ze zijn zo mooi, ik zou mijn hele tuin er wel vol mee willen hebben

In een klein hoekje

En tussen de witte bloemen

Tussen blauwe druifjes en prikneus

Kijk eens hoe mooi, zo'n delicaat bloemetje, maar wel winterhard deze kanjers!

Mooi als de zon erop valt

Twee kleuren naast elkaar, het staat altijd mooi

Viola sororia "Freckles", mijn meest bijzondere viooltje.
Voor wat betreft mijn viooltjes heb ik één wens: dat ze zich uitbundig uitzaaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten