woensdag 3 juni 2015

Clematisliefde

Had ik mijn top vijf van favoriete tuinplanten ooit al genoemd? Vast wel. En de clematis stond ongetwijfeld in dat rijtje. Ik ben gek op de uitbundig klimmende ranken en hun prachtige bloemen.
In mijn tuin staan op dit moment 10 verschillende clematissen, maar het kunnen er vast meer worden.

We beginnen met de Clematis montana, die begin mei bloeit, een zaailing van de montana uit onze oude tuin.
Eigenlijk zijn dit er twee, aan elke kant van de boog één.

Ongeveer gelijktijdig bloeit de witte Clematis, die gek genoeg een zaailing van dezelfde montana is. Deze groeit over de boog bij het bankje, achter in de tuin.

Dan komt Rouge Cardinal, een nieuwe aanwinst, uitgezocht door mijn dochter voor in haar eigen tuin, waar hij tegen een met kippengaas omwikkelde paal groeit.

Wat een pareltje hè. Die kleur!

Hierna bloeit de Snow Queen, die langs de pergola omhoog klimt en enorme bloemen heeft (15-20 cm).



De Snow Queen staat op die plek samen met Comtesse de Bouchaud, een zachtpaarse die tegelijk bloeit met de gele roos, waar hij zo mooi doorheen groeit.


Tussen de rode roos kronkelt de Jackmanii, een nogal gewaagde (maar geslaagde) combinatie!


Verder heb ik de Ville de Lyon. Wat een prachtige kleur vind ik dit! Zijn bloemen zijn helaas een beetje schaars, misschien moet hij nog wat beter aanslaan.

Deze had ik eveneens gekocht als "Ville de Lyon" en ik had hem ten noorden van de forsythia geplant, met de bedoeling dat hij in de 's zomers zo saaie struik zou klimmen, maar dit bleek duidelijk géén Ville de Lyon. Wat het wel is? Ik denk Margaret Hunt.
Ik vind 'm mooi hoor, dus je hoort mij niet klagen.

Over het boogje bij het bankje achter in de tuin bloeit later in het jaar nog een andere clematis, de Hagley Hybrid.
Hagley Hybrid
Geloof het of niet, dit is dezelfde clematis. Er zit een jaar tussen deze foto's.

Dit voorjaar heb ik, omdat ik hem bij mijn moeder in de tuin zo prachtig vond, een Étoile Violette gekocht, die aan de zijkant van het huis tegen de muur geleid wordt en hopelijk ter zijner tijd over het poortje heen naar de New Dawn roos gaat groeien.
Étoile Violette



1 opmerking: