dinsdag 16 juni 2015

De wilde tuin


Ik ben niet zo van netjes tuinieren en strakke vormen met allemaal planten die precies op die ene goede plek staan. Natuurlijk houd ik rekening met wat mooi staat en met de persoonlijke voorkeuren van iedere plant, maar als er dan eens iets tussen zit dat zich gezellig uitzaait maal ik er niet zo om als het ineens overal in mijn plantvakken omhoog komt.


Het resultaat is een tuin die er misschien wat rommeliger uitziet dan de meeste mensen als ideaal beschouwen, maar ikzelf ben bijzonder gecharmeerd van de uitstraling van overdaad.

Overdaad schaadt, maar niet in mijn tuin

Geen plekje meer vrij (ik moet dan ook geregeld uitdunnen)

Langs het grindpad

Tuinontwerp door Moeder Natuur

Zicht vanaf het terras richting de hederapoort
Zelfde vogelhuis, maar nu richting het tuinhuis gezien
Kleuren die ik zelf nooit bij elkaar zou zetten, maar het pakt wonderwel uit!
Honderden vingerhoedjes
Doordat ik niet zo'n precieze tuinier ben (hoewel ik dan wel weer precies weet waar alles staat en hoe alles heet en wanneer alles bloeit) is er voldoende ruimte voor de natuur, en dan bedoel ik natuurlijk de beestjes.
Vogels, egels, hommels, bijen en vlinders zijn hier van harte welkom, wormen natuurlijk ook, rupsen en torren al iets minder maar ik verdraag ze, spinnen en wespen zijn een noodzakelijk kwaad en de mol, nou ja, die zal ik moeten gedogen. De hoeveelheid muizen wordt door onze drie katten min of meer in toom gehouden.
Een bloemenweide in eigen tuin. Het stikt van de bijen en hommels in onze tuin.
Onze kip scharrelt vrij rond in de tuin

Nou is deze gecultiveerde chaos niet het eindpunt van mijn tuin hoor. Het is de bedoeling dat mijn plantvakken te langen leste gevuld raken met keurig op elkaar afgestemde groepen vaste planten - alleen, een tuin van dit formaat zet je niet even snel vol met planten. En de planten die ik er inmiddels in heb gezet, moeten nog wat volwassener worden. Dat heeft tijd nodig en dat vind ik nou een van de mooie dingen van tuinieren, dat het een proces in wording is - en blijft.

Wat een mooie vanzelf-combinaties!
Ondertussen ben ik gewoon heel blij met al die leuke bloemen die zich vanzelf uitzaaien en er op die manier voor zorgen dat er in mijn tuin geen stukje zwarte aarde te zien is, precies hoe ik het graag heb!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig, jouw tuin! Wij hebben nog een grote grasvlakte waar nog van alles mee moet, ik kan alleen maar (jaloers😉) ideeën opdoen, bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige natuurlijke combinaties. Hier word ik blij van. Dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen