dinsdag 2 juni 2015

Juni begint blauw

Nee, niet de lucht, daar had ik het niet over. Was het maar waar. Ja, gisteravond eventjes, na achten, toen het net begon af te koelen, toen was het nog even helder. Maar voor eind van deze week wordt nu eens echt warm zomers weer voorspeld. We zullen zien hoelang het aanhoudt...

Het blauw komt van de bloemen. Doordat het te koel is, blijft alles dit jaar extreem lang bloeien. Ik bedoel, de aubrieta bijvoorbeeld, bloeide ruim twee maanden geleden al, tegelijk met de krokussen en de eerste blauwe druifjes, en bloeit nu nog volop.
Door dit gekke voorjaar bloeien dit jaar gelijktijdig rozen en tulpen, Clematis montana en zomerbloeiende clematis, akeleien en muscari!

Ik vind het niet erg hoor, want bij een (meteorologisch) normaal voorjaar heb je vaak last van "The June Gap", een periode eind mei, begin juni waarin de voorjaarsbloeiers uitgebloeid zijn en de zomerbloeiers nog niet begonnen.
Daar heb ik dit jaar absoluut geen last van!

Moet je eens kijken wat een pracht!

Uitzicht vanuit de keuken

Maar we zouden het over blauw hebben. Doordat alles tegelijk bloeit heb ik onverwacht (en onbedoeld) een tuin waar blauw de boventoon voert. Sommige mensen spenderen een leven aan het verkrijgen van een blauwe tuin, mij lukt het bij toeval!

Iris

Slangenkruid

Het tuinhuis (ja, dat telt ook als blauw)

Blauwe akelei met Geranium himalayan blue op de achtergrond

Dit schattige spul komt ieder jaar terug, maar ik heb geen idee hoe het heet

De bijen en hommels zijn er gek op!
Zelfs de meeldraden zijn blauw

De eerste korenbloempjes bloeien
Met margrieten op de achtergrond

Nog een keer de blauwe akelei, omdat hij zo mooi is.
Ik ben er eindelijk achter gekomen waar die blauwe akelei nou vandaan komt, want ik heb deze kleur nooit eerder gehad. Onze buurvrouw blijkt ze in haar tuin te hebben staan!

Nog een keer die prachtig blauwe geraniums
Kattenkruid (Nepeta), zo prachtig blauw

Nog steeds bloeien er enkele vergeet-mij-nietjes
Lobelia in een gietijzeren bak

Amerikaanse Sering begint (weer) te bloeien
Phacelia ofwel bijenvreugd (en de hommels genieten er ook van)

Blauw voert de boventoon (tot straks de flox bloeit, en de rode zonnehoed, en de rozen...)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten