dinsdag 16 juni 2015

Rozen, jurken en hoeden

Het eerste dat mijn man zondagmorgen aan mij vroeg (nog vóór hij had gevraagd of ik thee wilde) was: "Denk je dat dit leuk is om vandaag naartoe te gaan?"

"Dit" was een rozenmarkt in een stadje niet ver hier vandaan. Daar zeg je als tuinliefhebber natuurlijk geen nee tegen!


Een dik half uur na ons vertrek, na een prachtige route door een steeds heuvelachtiger wordende omgeving, kwamen we aan in het plaatsje Horstmar, een pittoresk pareltje met kronkelende straatjes en trapgevelpandjes uit voorbije tijden.

Een van de vele historische panden
Weer een ander pand, achterzijde (binnentuin)

Mooie beplanting, Alchemilla met gele struikrozen

De markt bestond uit verschillende locaties, verspreid door het hele dorpje, in binnentuinen achter historische panden, met korte wandelingetjes door de mooie straatjes en steegjes, onder poortjes door naar het volgende verborgen hof.

Op naar de volgende locatie

Overal in het stadje bloeiden overdadige rozen, je kon geen huis of tuin voorbij lopen of er bloeiden de prachtigste rozen.

Rode en gele klimroos tegen het oude raadhuis


Rode rozen tegen oude gevel

Soms voerde de route door een parkje

De sfeer was gemoedelijk, en wat ik altijd zo leuk vind is dat op zulke evenementen een bepaald soort mensen af komt: dames met jurken (ja, ook ik) en heren met hoeden, dus het was ook leuk mensen kijken.
Tussen de appelbomen speelde een strijkorkestje. De locaties waar de markt plaatshad maakte het plaatje compleet.

Sfeervol

Veel rozen tentoongesteld!
 
Mooie kleurencombinatie, blauw met wit

Gemoedelijke sfeer

Prachtige oude panden in Horstmar

Nog meer rozen
En tussen de appelbomen speelde een strijkje

Er waren prachtige rozen, ik heb er weer een paar aan mijn verlanglijstje toegevoegd. Geen rozen gekocht, want ik wil me altijd wel eerst goed verdiepen in de eigenschappen van een roos voor ik er een aanschaf. Wel een paar namen opgeschreven, zoals de Red Eden Rose, Leonardo da Vinci en Artemis.

Leonardo da Vinci

De roomwitte Artemis (foto van Google, ik heb er zelf geen foto van gemaakt)
Nog een mooie roos, naam vergeten op te schrijven.
Rode Eden Rose (var. Meidrason). Ik heb deze in het roze in mijn tuin staan maar wist niet dat er ook een rode versie bestond. Erg prachtig, met indrukwekkende komvormige bloemen, nog dieper rood dan op de foto.
Klimroos "Billet Doux"


In de binnentuinen stonden ook rozen die daar gewoon geplant waren, daar heb ik helaas geen namen bij. Maar ze zijn wel mooi!
Zo'n soort roos zou ik nog wel eens in mijn tuin willen. Prachtig!

Wel heb ik een heel lief theekopje gekocht, aangezien van mijn favoriete kopje een tijdje geleden het oor is afgebroken. 
Met rozen erop, natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten