vrijdag 31 juli 2015

Hortensia's

Ik heb al een tijdje niet geblogd en dat komt doordat ik sinds we terug zijn van vakantie vrijwel alleen maar in de tuin bezig ben geweest.

Alles wat voor de langste dag gebloeid had, was in die week dat wij weg waren lelijk en dor geworden, en eer dat allemaal weg en opgeruimd was, waren we bijna twee weken verder (inclusief een paar dagen waarop het zulk verschrikkelijk weer was dat ik me niet eens buiten heb gewaagd).

Ik heb bijvoorbeeld alle vingerhoedskruid (en dat waren er meer dan 400 dit jaar) opgeruimd en weggehaald voor het zich kon gaan uitzaaien, de grasklokjes idem dito, de korenbloemen, slaapmutsjes, phacelia, akeleien, en dan al dat onkruid dat geprofiteerd had van warm en nat weer, er was bijna geen beginnen aan.

En die week dat we weg waren, had ook niet geholpen; ongemerkt pluk je tussen de bedrijven door het nodige uitgebloeide spul en onkruid weg, en pas als dat werk een week blijft liggen zie je hoe veel het eigenlijk is.

Nu ben ik eindelijk zo'n beetje bij, en omdat vandaag ook de zon scheen, heb ik mijn hortensia's gefotografeerd.
Ik heb er heel veel in mijn tuin staan; ze horen bij mij in de top 2 van onmisbare tuinplanten (de roos is de andere op die lijst). In elk plantvak staan er wel een paar, en in de voortuin aan weerszijden van de voordeur, staat een hele rij langs de gevel.
Sommige zijn nieuw, een paar stonden er al, sommige hebben al een leven als kamerplant op de vensterbank achter de rug, andere zijn het resultaat van mijn pogingen tot stekken.

Kijk en geniet!

De hortensia onder het raam van de woonkamer bloeit altijd het eerst.

Wat een prachtige kleuren hebben hortensia's toch altijd

Deze staat naast de keukendeur. Vorig jaar heeft hij niet gebloeid, en ik wist helemaal niet meer welke kleur hij had! Dus ik was blij verrast, dat kun je je wel voorstellen.

Die grote bollen, ik vind ze zo prachtig

Vooral in het begin, als ze net kleur beginnen te krijgen
 
Deze heb ik zelf gestekt, en dat is goed gelukt zoals je ziet. Hij staat (met nog een stuk of zes andere gestekte hortensia's) rondom de appelboom.

Dit is een nieuwe hortensia, hier nog in pot (vandaar een beetje scheef), die voor de forsythia komt, om daar voor wat kleur te zorgen.

Deze staat wat meer in de schaduw, en is ook pas een jaar oud, dus nog vrij klein. Wel een prachtige kleur!

Een voormalige kamerplant. Nog heel klein maar vol bloemen.

Bij de voordeur staat er een in pot. Te zijner tijd krijgt deze ook een plek in de tuin.

Ook een voormalige binnenhortensia. Deze staat nu in de voortuin.

Een hele rij hortensia's in de voortuin langs de gevel.

Dit is mijn allereerste stek. Hij bloeit nog niet, maar heeft al drie takken, dus toch een succes.

Deze hortensia kreeg ik twee jaar geleden van mijn zus. Jammer dat ze op vakantie is en volgende week niet op onze high tea kan komen, dan had ze zelf kunnen zien hoe prachtig hij erbij staat. Een foto dan maar voor haar.

Dit is een hele kleine hortensia. Gevolg van een ongelukje toen we net in deze tuin begonnen. Per abuis sneuvelde bijna de hele plant - het was vroeg in het jaar, er zat nog geen blad aan, en hij groeide half tussen een andere struik. Ik kon één klein takje redden, dat nauwelijks boven de grond uitstak. Deze bloem is het resultaat van een heleboel zorg, en dus ben ik er erg blij mee.

In de schaduwhoek staat deze prachtige hortensia, nog van de vorige bewoners.

Mooi hè. En ernaast staat de donkerbladige hortensia die meegekomen is uit onze oude tuin.

Dat is een ander soort, kijk maar.

En zo zien ze er samen uit. Prachtig hoekje in mijn tuin!
Aan het eind van de dag ziet dat er zo uit, met de zon die precies nog op de Alchemilla valt.

Dit is een ouwetje, hij stond al een jaar of tien in onze oude tuin en is mee verhuisd. Hij moet nog een beetje wennen, maar dat komt ook doordat hij tot maart van dit jaar in de schaduw van een conifeer stond.

Ook dit is een voormalige kamerplant.

Dit vind ik zo'n bijzondere hortensia! En ik heb 'm succesvol gestekt, de stek bloeit zelfs al.

Een stek uit mijn moeders tuin, en ook die bloeit al meteen het eerste jaar.

De nieuwste aanwinst, prachtig hè!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten