donderdag 31 december 2015

Laatste blogpost van 2015

Dit wordt de laatste blogpost van 2015.
Omdat het maar geen winter wil worden. Ja, ik maak me zorgen: is dit een gevolg van de klimaatverandering? Of is het gewoon een stomtoevallige zuidwestelijke stroming die al wekenlang ons weer bepaalt? Ik denk aan El Niño, aan 2015 als warmste jaar ooit, en ik heb zo mijn bedenkingen.

Voor mijn tuin vind ik het ook niet fijn.
Niet alleen omdat het onkruid gulzig gebruik maakt van de temperaturen die maar niet onder de 10 graden willen duiken, maar ook omdat een goede vorstperiode mij in het voorjaar een hoop opruimwerk uit handen neemt.

Hieronder een mozaïek met de bloeiende planten die ik vanmiddag fotografeerde.

 

Ik bedank iedereen voor het volgen van mijn blog, en wens jullie allemaal een heel fijn tuinjaar 2016 toe!
Tot volgend jaar!




1 opmerking:

  1. Hallo Helena,

    Ik denk dat veel mensen niet blij zijn met deze winter die maar geen echte winter wil worden.
    De bollen komen al boven de grond, mijn viburnum heeft een bloemenscherm en mijn in het najaar nieuw geplante plantjes zetten er de groei in.
    Het spul heet wel vorstbestendig te zijn, maar wat gaat er in deze situatie gebeuren als het in februari nog flink gaat sneeuwen en vriezen?
    We kunnen er niets aan doen, maar ook ik ben moet nog zien hoe dit gaat aflopen.
    Groetjes en bedankt voor je tuinblog!
    Estella


    BeantwoordenVerwijderen