vrijdag 1 december 2017

Terugblikken op 2017: deel 1

Aan het einde van een jaar wordt er altijd teruggeblikt en omdat er in de tuin niet veel te beleven is behalve lijdzaam toezien hoe al mijn mooie planten bruin worden terwijl de regen langzaam overgaat in hagel, kijk ik eens terug naar het afgelopen tuinjaar.

Zo met het zonnetje erachter lijkt het nog wel wat. Er bloeit zelfs nog een roos.
Ik heb de afgelopen tijd meer dan 3300 foto's doorgeworsteld en heb de mooiste geselecteerd om samen met mijn lezers terug te blikken op 2017.

Laten we gewoon maar eens beginnen bij het begin.
Zo'n eerste serie foto's lijkt eigenlijk nog kaal en weinig indrukwekkend, tot je beseft dat dit is wat er nu direct voor ons ligt. Nadat we ons door de winter heen geworsteld hebben, wacht ons de vreugde van de bollen! Die heerlijke dagen waarop je als een kind zo blij rond een geel of paars bloemetje in je gras danst, omdat je weet: de winter ligt achter ons, het tuinseizoen gaat weer beginnen!

In januari lag er een pak sneeuw. Oók mooi hoor. Maar toch.

In februari hadden we prachtige rijp op de planten

Toen werd het eindelijk maart!

En daar kwamen de krokussen.

En de sneeuwklokjes (dit is Flore Peno)

Weet u nog, die krokussen die ik een paar jaar terug in het gras had gestrooid om ze daarna te planten waar ze neervielen. Ik zeg: DOE DIT NIET. Ja, met tulpenbollen kan dat wel, die vind je zo terug in het gras. Maar krokusbolletjes zijn 2 centimeter in doorsnee, die vind je nooit meer terug. En het is toch al niet zo licht in deze tijd van het jaar.

Gelukkig waren het wel ontzettend mooie krokussen.

In maart kon ik algauw een collage maken van al het blauws dat er bloeide.

En dan ineens is het lente en staat plotseling de zon veel hoger.

Waarna alles in een stroomversnelling raakt! Dit is Oxalis.

De perzik komt in bloei

Aubrieta en chionodoxa (sneeuwroem), een van mijn lievelingsbollen. Links op de voorgrond de roze/blauwe bloemetjes van Pulmonaria (longkruid)

Chionodoxa, detail

Een gezellige bloembak vol bollen in de vensterbank

Vier dagen later: de perzikbloesems zijn open

Eind maart bloeide de dotter zelfs al!


 In deel 2 blikken we terug op april!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten